Ważną uroczystością środowiska przewodnickiego był obchodzony w interesującej oprawie Jubileusz 55-lecia Koła Przewodników Miejskich i Terenowych Oddziału PTTK Marynarki Wojennej w Gdyni, który odbył się wiosną 2019 roku pod hasłem: Gospodarka morska – jak to działa?
styczeń-marzec/1(1)2020
Uczestnicy, reprezentujący rozmaite środowiska przewodnickie, przybyli niemal z całej Polski, między innymi: Ciechanowa, Częstochowy, Giżycka, Jastrzębia Zdroju, Łodzi, Ostrowa Wielkopolskiego, Płocka, Szamotuł, Trzebiatowa, Złotowa czy wreszcie Warszawy. Nie zabrakło oczywiście gości z bliższej okolicy, czyli Lęborka, Słupska, Wejherowa oraz Gdańska. Przybyli oni razem z gospodarzami – członkami koła. Wszyscy zebrali się w wytwornych, klasycystycznych wnętrzach gdyńskiego Klubu Marynarki Wojennej „Riwiera”, biorąc udział w uroczystym rozpoczęciu, po którym nastąpiły wystąpienia zaproszonych gości, w tym przedstawicieli Urzędu Miasta Gdyni, na czele z przewodniczącą Rady Miasta Joanną Zielińską i naczelnikiem Wydziału Ochrony Dziedzictwa UM Gdyni Markiem Stępą. Wręczono również dyplomy PTTK, które otrzymały Krystyna Bazylko, Barbara Herdzik, Joanna Leman, Elżbieta Malec i Ewelina Marciniak oraz Brązową Honorową Odznakę PTTK, którą wręczono Markowi Filipskiemu. Prezesowi koła Jarosławowi Kaczmarczykowi Prezydent Miasta Gdyni Wojciech Szczurek przyznał Medal "Civitas e Mari".
Jubileuszową sesję uświetnił występ zespołu wokalnego „Reling” 3 Flotylli Okrętów, który przypomniał szereg pieśni o tematyce morskiej. Następnie zaproszeni prelegenci przedstawili kilka zagadnień związanych z prowadzoną w Gdyni gospodarką morską. Dyrektor Bałtyckiego Portu Nowych Technologii Radosław Wika, opisał historię oraz perspektywy rozwoju kierowanego przez siebie przedsiębiorstwa. Tematem prelekcji dyrektora Baltic Container Terminal Michała Kużajczyka, były polskie porty na rynku światowych przewozów kontenerowych. Nieco później odbyła się interesująca wycieczka autokarowa, podczas której ciekawych informacji udzielał prezes Koła Jarosław Kaczmarczyk. W ramach wycieczki uczestnicy odwiedzili główną siedzibę Bałtyckiego Portu Nowych Technologii (podziwiając unikatowy podziemny schron i wspaniałą, rozciągającą się z najwyższego piętra panoramę gdyńskich stoczni). Szczególną atrakcją była znakomicie utrzymana, zabytkowa motorówka sanitarna „Samarytanka” (pierwsza morska jednostka zbudowana w Polsce po odzyskaniu niepodległości), której historię z dużą dozą humoru przypomniał Robert Chrzanowski. Kolejnym punktem programu było zwiedzenie terenów Terminalu Kontenerowego Baltic Container Terminal, gdzie w rolę przewodnika świetnie wcielił się dyrektor handlowy firmy. Przekazał on szereg fachowych szczegółów dotyczących kontenerów oraz ich przeładunku, a także służących doń kilku imponujących (ponad stumetrowej wysokości) suwnic placowych (w tym dwóch o wdzięcznych imionach „Gdynka” i „Gdynek”). Ostatnim odwiedzonym miejscem był oksywski Cmentarz Marynarki Wojennej, gdzie uczestnicy złożyli kwiaty oraz zapalili znicze w Kwaterze Pamięci (między innymi na grobie słynnego admirała floty Józefa Unruga i marynarzy zamordowanych w ramach stalinowskich represji, w tym ofiar głośnego Procesu Komandorów). Stosownych, szczegółowych wyjaśnień udzielił Robert Chrzanowski. Obfitujący w wiele rozmaitych wrażeń dzień zakończyła istna uczta duchowa w postaci musicalu w gdyńskim Teatrze Muzycznym, będącego interesującą, oryginalnie wyreżyserowaną przez Wojciecha Kościelniaka, adaptacją powieści pt.: Lalka Bolesława Prusa.
Kolejnego dnia, uczestnicy udali się na pieszą wycieczkę Bulwarem Nadmorskim i po molo, gdzie obejrzeli niedostępne dla standardowych zwiedzających zaplecze słynnego Akwarium Gdyńskiego. Szczególnym, dającym wiele radości oraz niezapomnianych wrażeń, „gwoździem programu” była możliwość obsługi wyjątkowo nowoczesnego symulatora manewrowego, znajdującego się na Wydziale Nawigacji gdyńskiego Uniwersytetu Morskiego. Innego rodzaju atrakcją było zwiedzanie wnętrz budynku powstałej w 1935 roku gdyńskiej Izby Bawełny, będącego perłą architektury modernistycznej, zbudowanego w 1938 roku według projektu najwybitniejszego architekta międzywojennej Gdyni Wacława Tomaszewskiego. Oczywiście nie zabrakło fachowych wyjaśnień dotyczących uprawy bawełny, jej gatunków, kontroli jakości bądź importu.
Krystian Mielczarski