Wizyta u mistrzów szklarskiego rzemiosła

Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie to wyjąt­kowe miejsce na turystycznej mapie Polski. Prezen­towane jest tu stuletnie dziedzictwo przemysłowe miasta, jakim jest hutnictwo szkła. Wyjątkowość tej placówki polega na nowatorskim połączeniu różnych form przekazu. Goście mogą nie tylko podziwiać eksponaty na wystawach stałych i cza­sowych, ale także skorzystać z interaktywnego programu zwiedzania.

Zwiedzający mają okazję przyjrzeć się kolejnym etapom kształtowania szklanego wyrobu, jego wydmuchiwaniu i zdobieniu, a przy tym pozna­wać tajniki trudnej profesji hutnika. Mogą także spróbować swoich sił w szklarskim rzemiośle, na przykład własnoręcznie wybić szklany medal stemplem w gorącej masie czy zapisać się na warsztaty zdobienia szkła.

Dzięki ambitnemu programowi wystawien­niczemu Centrum zdobyło wiele prestiżowych nagród i wyróżnień m.in. w konkursach: „Polska pięknieje – 7 Cudów Funduszy Europejskich” (2013), „7 nowych cudów Polski” (2013), Najlepszy Produkt Turystyczny Polski (2013), Ambasador Wschodu – w dziedzinie Turystyka (2022).

Metody ręcznej produkcji
Sercem muzeum jest warsztat hutniczy z piecem do wytopu szkła. Tutaj można z bliska przyjrzeć się procesowi produkcji metodą ręcznego formowania. Pracujący na podeście hutnicy kształtują szklaną materię o temperaturze 1100–1200 stopni Celsjusza. Mieniąca się ciepłymi, pomarańczowo-żółtymi bar­wami masa w takiej temperaturze ma idealną kon­systencję potrzebną do ręcznego formowania wyro­bów. Podstawowym narzędziem pracy jest rurka – piszczel hutnicza, służąca do pobierania szkła z wnętrza pieca i rozdmuchiwania bańki szklanej do odpowiedniego rozmiaru i kształtu. Ręczna pro­dukcja szklanych obiektów jest fascynującym wido­wiskiem, dlatego obserwacji tego procesu towarzy­szą silne emocje.
Powstają tu między innymi najcenniejsze, bo absolutnie niepowtarzalne, wyroby wolnoformo­wane, czyli takie, które hutnik-artysta formuje od początku do końca ręcznie, kształtując plastyczną, gorącą szklaną masę i wykorzystując tylko proste narzędzia: szczypce, kształtowniki oraz nożyce. Ten sposób produkcji wymaga nie tylko kunsztu technicznego, ale również dużego talentu plastycz­nego oraz wyobraźni przestrzennej. Szkła wolno­formowane są domeną najlepszych hutników. Powstają wyłącznie pojedyncze sztuki – niemoż­liwe jest bowiem zrobienie tą metodą dwóch iden­tycznych przedmiotów. Szkła wolnoformowane to elita szklanego świata, wyjątkowa ozdoba.
Inną metodą ręcznej produkcji jest wytwarzanie szkła przy użyciu form. Tu technika do pewnego momentu jest taka sama: hutnik nabiera porcję szkła na piszczel, rozdmuchuje, barwi i umiesz­cza w formie lub przedformie. Takie wyroby uzy­skują finalnie identyczny (forma) lub zbliżony (przedforma) kształt. Ale na tym ich podobieństwo się kończy. Ręcznie kształtowane detale – ucha, wylewy, ranty, barwienie za pomocą granulatów i pudrów sprawiają, że wykonane tą ręczną metodą szkła jednak różnią się między sobą.

Hutnik przy pracy fot. CDS

W warsztacie malarskim i pracowni witrażu
Na poziomie minus trzecim budynku głównego znajdują się warsztaty zdobienia szkła. Tutaj pra­cują zdobnicy szkła. W warsztacie malarskim wyroby zdobione są farbami ceramicznymi, witra­żowymi i akrylowymi.
Warsztat witrażu to miejsce, w którym powstają witraże w technice klasycznej, technice Tiffany’ego i technice witrażu amerykańskiego. Przy tworzeniu witraży najczęściej wykorzystywane jest tak zwane szkło antyczne, które produkowane jest od wieków tą samą metodą. Wykorzystywane jest także szkło katedralne (o nierównej powierzchni i grubości) oraz melanżowe (jednocześnie barwione i mącone).

Co ogranicza grawera?
Stanowisko grawera przyciąga duże zaintereso­wanie. Grawerunek na szkle to bardzo trudna technika zdobienia. Wymaga precyzji, pewnej ręki, artyzmu. Na gładkiej powierzchni powstają prawdziwe, płaskorzeźbione obrazy, obfitujące w szczegóły, pełne światłocieniowych załamań i głębi. Grawerowane mogą być imiona, dowolne teksty, widoki, herby, a nawet portrety. Grawera ogranicza jedynie skala umiejętności i czas (rozbu­dowane sceny wymagają dużego nakładu pracy i tym samym czasu). Te pełne koronkowych szcze­gółów, unikatowe dekoracje są zawsze wykony­wane ręcznie. Dzięki nim zdobione w ten sposób kielichy, wazony, patery i inne wyroby stają się dziełami sztuki, zachowując jednocześnie swoją funkcję użytkową.

Praca szlifierzy i palnikarzy
W warsztacie szlifierskim, czyli kuglerskim, szkło jest zdobione najstarszą techniką zdobniczą – tech­niką szlifowania. Za pomocą tarcz diamentowych, kamiennych, korundowych i polerskich instalo­wanych na maszynach szlifierze wykonują na powierzchni szkła głębokie nacięcia, tworzące najczęściej symetryczne wzory.
Warsztat palnikarski zwany jest także warszta­tem miniatury szklanej. Na tym stanowisku w pło­mieniu palnika, w temperaturze około 600 stopni Celsjusza, artysta formuje szklaną miniaturę (kwiat, figurkę itp.), wykorzystując specjalne pręty kolorowego szkła boro-krzemowego. Niewielkie miniatury powstają w ciągu kilku, kilkunastu minut, natomiast bardziej zaawansowane wzory mogą wymagać całego dnia pracy palnikarza.

Tak powstaje kultowa szklana ryba fot. CDS

Atrakcyjna oferta dla turystów
Zwiedzanie muzeum obejmuje 15-minutowy film oraz wystawy stałe i czasowe. Gabloty i sale wysta­wowe wypełniają dzieła historyczne i współcze­sne, szkła użytkowe, dekoracyjno-użytkowe i uni­katy, czyli jednostkowe, artystyczne artefakty. Corocznie dodatkowo przygotowywanych jest kilka wystaw czasowych, prezentujących najcie­kawsze wydarzenia, zastosowania szklanej mate­rii, kolekcje muzealne i artystyczne.
W drugim obiekcie należącym do Centrum Dziedzictwa Szkła – Piwnicach Przedprożnych, czyli miejskiej trasie podziemnej, urządzone zostało niewielkie laboratorium optyczne, gdzie prezentowane jest zastosowanie szkła w fizyce. W tej części muzeum również zorganizowano wystawy stałe i czasowe szkła artystycznego i użytkowego. Na szczególną uwagę zasługuje ekspozycja najcenniejszych dzieł szklanej sztuki, wykonanych przez artystów związanych z Kro­snem lub pochodzących z niego (m.in. Stanisława Pawła oraz Stanisława Jana Borowskich, Jerzego i Mateusza Marajów czy Henryka i Rafała Ryszów, Pati Dubiel, Agnieszki Leśniak-Banasiak, Witolda Śliwińskiego). To wszystko mieści się w dawnych miejskich piwnicach z XVI i XVII wieku, znajdują­cych się pod rynkiem starówki. Na trasie podziem­nej przewodnicy zajmująco opowiadają o funkcji piwnic mieszczańskich w dawnych wiekach i ich zastosowaniu.
Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie jest otwarte codziennie. W pobliżu nie brakuje miejsc parkingowych, a muzeum (budynek główny) jest dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych.

Turyści też mogą spróbować swoich sił fot. CDS

 

Szczegółowe informacje i aktualności na stronie: www.miastoszkla.pl,
https://www.facebook.com/miastoszkla oraz pod nr. tel. 134440031.

Tekst Hanna Wajda-Lawera
Starszy kustosz Centrum Dziedzictwa Szkła. Doktor nauk humanistycznych w zakresie historii, historyk sztuki. Autorka i współautorka ponad 150 publikacji krajoznawczych i popularnonaukowych. Kuratorka sztuki i komisarz ponad 100 wystaw muzealnych oraz projektów i działań ogólnokrajowych, a także zagranicznych. Uprawia turystykę rowerową.

Zdjęcia Archiwum Centrum Dziedzictwa Szkła